A laptopok és az ergonómia

laptop ergonomia

Laptop vásárlása előtt érdemes átgondolni, hogy mire is szeretnénk használni leendő gépünket. Következő írásunkban a laptopok és az ergonómia kapcsolatáról írtunk.

Rendkívül fontos tényező, hogy a laptop kialakítása mennyire alkalmas arra a munkára, amire használni szeretnénk. A legmenőbb speciális beállítások sem érnek semmit, ha az új laptop nem ergonomikus kialakítású. Na de mit is jelent ez a kifejezés? Az ergonómia foglalkozik az ember és a technikai eszközök kapcsolatával. Legfontosabb feladata, hogy megfelelő fizikai és mentális környezetet teremtsen. Meghatározza, milyen az a gép, vagy berendezés, ami a legjobban illeszkedik az ember fizikai és szellemi adottságaihoz. Nagyon fontos, hogy az eszközök semmilyen formában sem károsíthatják az embereket.

Az ergonómia mely szempontjait kell figyelembe vennünk új laptop vásárlásakor?

Az ergonómiai szempontoknál különösképpen a billentyűzet és a touchpad kialakítására érdemes oda figyelni, illetve arra, hogy az USB és egyéb csatlakozások merre találhatók a laptop oldalán. A touchpadet érdemes kipróbálni, megnézni, hogy mennyire van vele szinkronban a kurzor mozgása, milyen gyors az eszköz reakcióideje egy érintésre. A felhasználók leggyakrabban a billentyűzetet használják, azonban a különböző betűk gombjainak kényelmes lenyomása és az ahhoz szükséges erőkifejtés nagysága személyenként változó. Ezért érdemes különböző billentyűzeteket kipróbálni a vásárlás előtt, hogy eldönthessük, melyik felel meg a legjobban a személyes preferenciáknak. Ha sokat gépelünk érdemes ergonómiai kialakítású külső billentyűzetet beszereznünk a későbbi kézproblémák elkerülése érdekében.

Laptop vásárláskor a méret is döntő szempont lehet, ám arra is oda kell figyelnünk, milyen súlya lesz a kiválasztott gépnek, gerincünk védelme szempontjából nem mindegy mekkora súlyt cipelünk nap, mint nap. 28 cm-es képernyőtől 31 cm-es képernyőig a laptopok legkönnyebb kategóriáját találjuk, a súlyuk alig több 1 kilónál.

A 32-től 38 centiméterig terjedő képernyőméretek kapcsán már egy árnyalattal nehezebb súlycsoportról beszélünk, ez a méret a közös keresztmetszet a használhatóság és a szállíthatóság szempontja között. Itt még bőven 2 kiló alatt van a gép, tehát nem kell külön edzés ahhoz, ha messzebbre is magunkkal akarjuk vinni a laptopot.

38 cm-es képernyőmérettől a súly 2 és 3 kiló között mozog. A legtöbb vásárló ezt a változatot keresi, mert nagyobb képernyőt szeretne, és nem akar cipekedni.

Az eddigieknél nagyobb méret csak akkor ajánlatos, ha otthon dolgozunk rajta, vagy a gyerekek ezen tesztelik a legfrissebb játékokat. Ha szállítható laptopot keresünk, akkor az előző méretek között kell szétnézni.

Vásárláskor érdemes meggyőződünk leendő laptopunk hűtőjének elhelyezkedéséről is, hiszen bőrünk, izületeink egészségére is hatással lehet a kibocsátott hő.

Hogyan használjuk ergonómiailag helyesen új laptopunkat?

A notebook-tartó előnyei

Ha van rá lehetőségünk, a laptopot asztalnál ülve használjuk, ha pedig nincs rá módunk, érdemes beszereznünk egy állítható notebook tartót. Az első nyomós érv az a beszerzése mellett az, hogy az ágyon hagyott bekapcsolt laptopok veszélyesek lehetnek, hiszen akár tüzet is okozhatnak (na meg a hűtőnyílások eltakarása miatt rendkívül gyorsan tönkre is mennek). Ha sokáig az ölünkben tartjuk a gépet, szinte észrevétlenül égési sérüléseket szerezhetünk, ez pedig kutatások szerint a férfiak esetében a nemzőképességnek sem tesz jót. Ezen problémákat a hosszas használat és a nem megfelelő hőelvezetés okozhatja. Ezért fontos kihangsúlyozni a laptop saját hűtésének karbantartását, melyet célszerű szakemberekre bízni, hiszen megfelelő eszközökkel nagy mennyiségű port és egyéb oda nem illő dolgokat távolíthatnak el. A karbantartást célszerű évente elvégeztetni, de különböző programok segítségével mi is mérhetjük a gépünk belső hőmérsékletét, így időben reagálhatunk a rendellenes értékekre.

A második nyomós érv, hogy asztalt vagy a notebook tartót használjuk, az az, hogy csökkenthetjük általuk a helytelen testtartást, ami segít elkerülni a későbbi gerincbántalmak kialakulását. Továbbá a notebook tartó szerkezet előnye , hogy úgy alakítható, ahogy az igényeink változnak. Más pozíció állítható be a fotelben és más az ágyban, segítségével javíthatunk laptop használatunk ergonómiáján. Azonban, ha huzamosabb ideig szeretnénk használni, gépünkkel ajánlatos asztal elé ülni. Fontos, hogy az asztal és a szék is állítható magasságú legyen, megfelelő kartámasszal és háttámlával rendelkezzen, ezzel megfelelő támasztást nyújtva a hátgerincnek, karoknak és a lábaknak. Érdemes odafigyelni arra is, hogy ülés közben ne engedjük kipréselődni derekunkat, figyeljünk a gerinc „S” alakjának stabil megtartására. Vállaink ejtve legyenek, fejünk előre nézzen. Oránként keljünk fel a székből néhány percre és mozgassuk át a hátunkat, nyakunkat.

Hogyan üljünk?

Gépünk használata közben problémát okozhat a nem megfelelő billentyű használat is. A billentyűzet dőlésszögét 0 – 25 fok közé állítsuk, ezt laptopnál is könnyedén megtehetjük állítható notebook tartó segítségével. A széket és az asztalfelületet úgy állítsuk be, hogy a billentyűzet használatánál a felkar függőleges, az alkar és a csukló, amennyire csak lehetséges, vízszintes legyen. A billentyűzet előtt 50-100 mm szabad felületet biztosítsunk a kéz megtámasztásához. A statikus izomterhelés úgy a legkisebb, ha a kinyújtott ujjak hegye, a középső billentyűsoron van. A terhelés csökkentése érdekében célszerű csukló támaszt helyezni a billentyűzet elé. A csuklótámasz csökkenti az ínhüvelygyulladás kialakulását.

Szemünk védelme

Laptop használatakor fontos figyelnünk szemünk egészségének megőrzésére is. A gép kijelzőjének esetében fontos, hogy az tükröződés mentes, matt legyen, és a szemtől körülbelül 40-60 centiméterre helyezzük el. A fényerőt állítsuk közepesre, és válasszuk a lehető legnagyobb kontrasztot, szemük védelme érdekében. Az az ideális, ha a számítógép környékén a monitor fényerejénél gyengébb a megvilágítás. Törekedjünk arra, hogy se túl sötét, se túl világos ne legyen a monitor környezetében. Sötétben a romló látási viszonyok nem kedveznek a szemnek, míg a túl erős fény fárasztja a szemet, esetleg zavaró fényvisszaverődéseket okozhat. Óránként tíz perc szünetet iktassunk be, ugyanis ha sok ideig nézünk a kijelzőre, hosszan nézünk közelre, a szemben alkalmazkodási görcs alakulhat ki, ez pedig rövidlátáshoz vezet.

Végszó

A számítógépes ergonómia mindennapjaink részévé vált, hiszen a munkában és otthon is sokat használjuk gépünket. Az ergonómia fontosságát nem szabad figyelmen kívül hagyni, már csak azért sem, mert az állandó, nem megfelelő laptop használat egészségkárosodáshoz vezethet, hátfájásunk, szemkárosodásunk oka lehet.

Borító forrása: [canva]

Szólj hozzá!

avatar

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

  Subscribe  
Visszajelzés