Hatással van egy weboldal teljesítményének növelése a környezetünkre?

A fenti kérdés ugyan jogos, kicsit szőrszálhasogató is. Tisztázzuk az elején, nem a weboldalad teljesítményén fog múlni a klímánk állapota, mégis valamilyen szinten van felősséged abban hogy milyen teljesítménnyel terheled a szerevereket, amik a weboldalad futtatják. A felhasznált energia mennyisége ugyan porszem az az óceánban, de a sok pici porszem is hozzájárul valahol, ha nem is közvetlenül a jelenlegi állapotokhoz.

A környezetvédelmi hatások tehát közvetettek, kicsik, mégis van némi jelentőségük.

Tegyük fel a weboldalad viszonylag jól teljesít és 6 másodperc egy teljes betöltési idő (igen az átlaghoz képest ez azért nem annyira rossz). Mégis találsz valami módot rá hogy ez után ne 6 hanem 3 másodperc legyen az átlagos oldalbetöltési idő. Mikre lesz ez hatással:

  • A szerver ami előállíta az oldalt, betöltésenként 3 másodperccel kevesebb ideig fordítja a weboldal előállítására a kapacitásait, hamarabb tud nekiállni a következő feladatnak.
  • A hálózat 3 másodperccel kevesebb ideig továbbítja az adatokat.
  • A felhasználó eszköze 3 másodperccel kevesebb ideig pocsékolja az erőforrásait
  • A felhasználó, kevésbé lesz ingerült a várakozástól (mivel a mai trendek mellett sajnos az emberek egyre türelmetlenebbek), így elképzelhető hogy kevesebb erőforrást fog felhasználni (mondjuk nem az lesz az első lépése hogy visszalép a Google keresőjébe, és újabb keresést indít egy másik weboldalara ahol szintán lassú a betöltés.

Igen ebbe sok oldalról bele lehetne kötni szakmailag, tisztában vagyok vele, viszont most nem is ez a lényeg. Tény hogy a 3 másodperc mindegyik felsorolt területen árnyalható, mindegyik esetben játszhatnak közre pro és kontra esmények. Kérlek, ettől függetlenül fogadd el most így a tényeket, csak önmagában az elmélet miatt!

Ha nem is számoljuk ki ezeket az egyenként csekélynek tűnő számokat akkor is érzékelhetjük a pozitív hatásait a folyamatnak.

Arról ne is beszéljünk hogy mi van akkor ha nem havi 100 hanem havi több ezer, esetleg havi több millió látogatóról beszélünk (mivel a havi több millió látogató még Magyarországon is elérhető szám, igaz ritkább egy ekkora országban mint a világ egyéb részein.)

Szóval legyen csak havi 100.000 látogatód, ás tálagosan nyerj egy oldalbetöltésen 3 mp-et. 300.000 másodpercről beszélünk, azaz ~83 óráról. Havonta 83 óra szerver idő, 83 óra a felhasználók életéből, 83 órányi hálózati terhelés.

83 óra alatt 29 milliárd keresést bonyolítanak le a Google keresőjében!

A jelentősége a dolognak így azért már másképpen is értelmezhető. Sokkal nagyobb a hatásunk mint gondoljuk, de sajnos sokkal kisebb annál hogy valódi befolyással bírjunk rá. A weboldal sebesség optimalizálása tehát egy egyéni felelősség is, viszont rendkívül sok hasznos oldala van, még akkor is ha belátjuk hogy kicsi a hatásunk a környezetvédelemre.

Az online marketing szempontjai

Miért is van weboldalunk? Nyilván azért, mert valamilyen módon hasznunk van belőle. Ez lehet anyagi haszon, ismertség, márka. Egy biztos az oldal létezéséhez szükség van olvasókra, felhasználókra. Nyilvánvalóan ez a cikk is azért született meg hogy elolvasd. Amennyiben ez az oldal teljesítmény szempontájából rendben van, szívesebben fogsz visszajárni hozzánk, hogy elolvass más érdekes cikkeket is.

A konverziós arány 4,42%-kal csökken mind egyes másodperc után (0-5 másodperc közötti tartományban)

Szintén kimutatható az is, hogy a weboldal forgalma, legyen szó organikus (SEO), vagy fizettett (PPC) forrásról, magasabb lesz ugyanazon költségek mellett.

Valószínűleg ha weboldalon alapuló üzleted van, tisztában vagy azzal, hogy nem mindegy a látogatóidnak milyen gyorsan tölt be az az oldal.

Weboldal teljesítménynövelésének eszközei

Egy weboldal teljesítménynövelése rendkívül sok tényezőt ölel át, nem célja ezen cikknek hogy teljes útmutatásul szolgáljon a témában. Az oldalbetültési idő függ a következőktől:

  • Weboldal technikai oldala
  • Webtárhely teljesítménye
  • Terhelés

A fenti 3 pontot pedig mindig összhangba kell hozni. Nem elég csak a weboldal technikai oldalát rendbe tenni, hiszen egy nagyobb terhelés által nagyobb szerverkapacitás szükséges és ha ez nincs meg, akkor nem sokra megyünk a tökéletességig csiszolt weboldallal sem.

Teljesítmény mérése a weboldalaknál

Talán ez a legfontosabb pontja egy teljesítményoptimalizálásnak. Tudnod kell megítélni min kell javítani. Erre sok eszköz áll rendelkezésedre (pl GTMetrix, Google PageSpeed Insights, de a Google Analyitcs is tartalmaz erre vontkozó információkat)

Skálázható tárhely?

Ha a probléma az, hogy van egy viszonylag jól teljesítő weboldal, ahol hatékony kampányok mellett jelentősen meg tud növekedni a forgalom időszakosan, költségoldalról nem mindegy mit teszel.

Egy osztott tárhely, ami talán a legelterjedtebb megoldás, ritkán alkalmas arra hogy alkalmazkodni tudjon egy ilyen helyzethez. A másik út a VPS szerver, ahol jelentős teljesítménykülönbség van, viszont itt azért jóval magasabb szakértelem mellett jóval magasabb díjakkal is számolhatunk.

Na és mi van akkor ha WordPress alapú weboldalad van, ami rendkívül elterjedt ma már? Ha nem próbáltál még WordPress alapú weboldal VPS szerveren üzemeltetni, akkor fogadd meg a tanácsom, és ne is tedd. De mit tethetsz ilyenkor?

Szerencsére léteznek ma már olyan skálázható ,WordPressre specializált tárhelyek, amelyek a VPS előnyei mellett az osztott tárhely egyszerűségével is bírnak.

Weboldalak technikai problémái

Visszafelé is igaz az, hogy hiába van egy kiváló szerveren az adott weboldal, nem biztos hogy el tudja a szerver által biztosított teljesítményt érni, ha technikai problémái vannak. Végezetül tehát álljon itt néhány weboldal optimalizálási tipp, a már említett WordPressre alkalmazva:

  • Ha lehet kerüld a Visual Buildereket, hiszen közvetlen hatásuk van a teljeítményre
  • Kerüld a túlzott látványvilágot. Egyrészt ez ma már nem túl divatos, illetve a grafikai elemek, képek a leggyakoribb okai az oldalbetöltési időhöz kapcsolódó problémáknak.
  • Használj lokális forrásokat, hiszen ha az oldalbetöltés még egy harmadik szervert is terhel az semmilyen szempontból nem jó. Arról nem is beszélve hogy például Google Fontok használata még a GDPR elveivel is szembe megy.
5 1 vote
Article Rating
Subscribe
Visszajelzés
guest

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

0 hozzászólás
Inline Feedbacks
View all comments