A kültéri és beltéri egység(ek)ből álló klímaberendezések, illetve az autóklímák egy hűtőközeg nevű anyagot keringetnek, amellyel egyik pontról a másikra szállítják. Cikkünkben röviden bemutatjuk a hűtő funkciójukat és felsoroljuk az ismertebb hűtőközegeket.
Így hűt a split klíma
Az oldalfali split klímaberendezés sokunk házában, lakásában megtalálható berendezés. Az utóbbi időben már a megbízhatóbb, korrekt teljesítményű típusok is elérhetővé váltak. Sokan már nem is csak hűtésre, hanem a fűtőrendszer kiegészítésére, vagy akár teljes leváltására is használják az arra alkalmas klímákat.
A monosplit klíma két részből áll: a beltéri egységből, illetve a kültériből. Multisplit klíma esetén kettőnél több beltéri egységről van szó. Működése során a következő elemek vesznek részt a hőcserében:
- kompresszor,
- az inverter nevű szabályzóegység,
- beltéri egység, ez a párologtató,
- kültéri egység, ez a kondenzátor,
- hűtőközeg,
- szabályzószelep.
Az alábbi cikk szerint a következő a folyamat: A kompresszor aktiválásával megindul a hűtőközeg keringetése. Az alacsony nyomású hűtőközeg hőt vesz fel a párologtatón keresztül (beltéri egység), majd tovább halad a kondenzátor irányába (kültéri). Időközben megnő a hőmérséklete és a nyomása. A radiátorszerűen kialakított, ventilátorral ellátott kondenzátor segítségével leadja a szállított hőt. A szelep választja ketté a kört: a kondenzátor oldalán magas nyomást tart fenn, a párologtató oldalán alacsonyat. Halmazállapotot vált, majd visszaáramlik a párologtatóba.
Az inverter szerepe az, hogy dinamikusan szabályozza a kompresszor működését. A régi klímák ON-OFF elven működtek, azaz ki- és bekapcsolták a kompresszort működés közben. Az inverter segítségével azonban képesek dinamikus működéssel elérni a beállított hőmérsékletet és fenntartani azt. Ez jóval gazdaságosabb és a hálózat számára kevésbé megterhelő megoldás.
A légkondi nem cseréli a levegőt!
Egyébként budapesti klímaszerelőket itt találsz.
Az autóklíma hűtő funkciója
Az autóklíma esetén is hasonló az elv, azonban itt szerepet kap az autóba áramló / szívott levegő is. Itt a következő fő elemekből épül fel a rendszer:
- kompresszor,
- kondenzátor,
- szárító,
- expanziós szelep,
- párologtató,
- hűtőközeg.
A kompresszort az autó motorja hajtja meg egy szíjon keresztül. A kompresszor itt is mozgásba lendíti a hűtőközeget. A megnövelt nyomású és hőmérsékletű hűtőközeg a kondenzátorban veszít a hőmérsékletéből, tovább halad a szárító felé. A kondenzátor az autó elejében, a hűtőnél található, a hűtésért a menetszél és/vagy a ventilátor felel.
A szárító kiszűri a hűtőközeg szennyeződéseit, a nedvességet és a maradék gáz halmazállapotú anyagot. A hűtőközeg eléri az expanziós szelepet, ahol halmazállapotot vált és beáramlik a párologtatóba. Itt hideg lesz a hőmérséklet, ezen küldi keresztül a ventilátor a külvilágból származó levegőt az utastér felé. A kondenzátorból a hideg, alacsony nyomású gáz távozik a kompresszor felé és kezdődik elölről a folyamat.
Ismert hűtőközeg típusok
A hűtőközeg kapcsán öt tulajdonságra van szükség:
- jól tudjon hőt szállítani,
- ne legyen tűz- és robbanásveszélyes,
- ne legyen mérgező,
- ne rombolja az ózonréteget,
- és ne járuljon hozzá a globális felmelegedés romlásához.
Ez utóbbit a GWP nevű értékkel számosítják. Ez a „global warming potencial” kifejezést takarja, ami magyarul annyit tesz, mint „globális felmelegedési potenciál”.
Habár a napjainkban használt hűtőközeg típusok már közelebb állnak a „környezet- és felhasználóbarát” jelzőhöz, mint évtizedekkel korábban használt társaik, még mindig kompromisszumos megoldásokról beszélhetünk.
Klímaberendezésekkel már a 19. század végén kísérleteztek, azonban a freon 1930-as évekbeli megjelenésével váltak hatékonyabbá. A General Motors és DuPont közös fejlesztéséből származó freon-12, vagy R12 gyorsan elterjedt, és gyorsan rongálni is kezdte a Föld ózonrétegét. Az R12-t az R22 követte, ami viszont az üvegházhatást erősítette. 2010-től kezdve nem lehet R22-t használó új eszközt forgalmazni az Európai Unióban. A R22 után az R410a következett, majd a sokkal kedvezőbb tulajdonságokkal bíró R32.
A R32 hatékony hűtőközeg a korábbiaknál alacsonyabb GWP értékkel, ráadásul csak korlátozott mértékben gyúlékony és mérgező.
Az autókban használt legelterjedtebb hűtőközeg jelenleg az R134a, tervezett utódja az R1234yf.